Wybory samorządowe 2010 – Kto jest Twoim wyborcą, a kto może nim zostać?

Czy wyborcą jest ten kto zagłosuje z przekonania, czy z chęci przeciwstawienia się dotychczasowym działaniom poprzedniej ekipy zarządzającej samorządem?

Bez względu na to jakie powody kierują wyborcami, każdy kto może zagłosować w ostatecznym rachunku, jest bardzo ważny.

Wyborców można podzielić na kilka grup.

Sympatycy, to ci, którzy są zwolennikami, lubią ugrupowanie polityczne, z którego kandydat startuje. Sympatykami mogą być też sąsiedzi, mieszkańcy wsi, gminy lub członkowie grupy modlitewnej albo ruchu religijnego. Ta grupa jest zazwyczaj dobrze nastawiona do samego kandydata, a więc nie potrzebuje dodatkowych działań motywujących do głosowania. Często w tym wypadku starczy tylko samo poinformowanie o tym, że kandydat startuje w wyborach. Potocznie ta grupę nazywa się pozytywnym, lub sztywnym elektoratem wyborczym.

Drugą grupą są zagorzali przeciwnicy kandydata, ugrupowania politycznego, czy komitetu wyborczego. To grupa, która praktycznie zawsze będzie negatywnie patrzyła na działania wyborcze kandydata konkurenta i praktycznie nigdy (w czasie kampanii wyborczej) tej grupy nie uda się namówić na zmianę swoich upodobań wyborczych. A zatem podejmowanie wszelkich działań marketingowych i propagandowych skierowanych do elektoratu negatywnie nastawionego do kandydata mija się z celem. Rozdawanie ulotek i materiałów wyborczych na wiecu konkurentów politycznych zazwyczaj kończy się fiaskiem, a konfrontacja ze zwolennikami przeciwników zazwyczaj powoduje spadek morale pracowników sztabu wyborczego (na takich spotkaniach nie ma szans na przekonanie przeciwników, a konfrontacja z dużą ilością przeciwników może czasem być groźna dla zdrowia kandydata).

Trzecią grupą są ludzie niezdecydowani. To grupa wyborców, która nie wie na kogo głosować, nie zna kandydatów, nie wie czy w ogóle pójdzie głosować, nie do końca wierzy w moc sprawczą jednego głosu. Większość działań podejmowanych prze komitety wyborcze i kandydatów powinna być skierowana właśnie do tej grupy potencjalnych wyborców. Po pierwsze działania powinny przekonać niezdecydowanych o tym, że warto brać udział w głosowaniu. A w drugiej kolejności powinny być ukierunkowane właśnie na kandydata. Przekonując niezdecydowanych warto odpowiedzieć na pytanie, czym kandydat różni się od innych polityków i kandydatów z innych komitetów wyborczych. Umiejętność wskazania różnic ułatwi tej grupie wyborców podjęcie decyzji, czy głosować, a jeśli tak to na kogo.

źródło:

Jacek Babiel

autor poradnika „Jak wygrać wybory?”

Lepiej poświęcić więcej czasu na przekonanie grupy niezdecydowanych, niż na przekonywanie przeciwników. Rozmowy ze zwolennikami nie przysporzą Ci nowego elektoratu, a zawsze mogą przyczynić się do utraty jego części. Dlatego więcej energii i czasu poświęcaj na przekonywanie niezdecydowanych. To oni mogą być Twoimi nowymi wyborcami.

Teraz możesz polecić publikację znajomym :
  • Facebook
  • Wykop
  • Twitter
  • Blogger.com
  • PDF
  • Blip

2 thoughts on “Wybory samorządowe 2010 – Kto jest Twoim wyborcą, a kto może nim zostać?

Komentarze są wyłączone.