Jak zdobyć wyborców? – wybory samorządowe – przykładowa kampania wyborcza (niskobudżetowa)

Z komentarzy i maili wyczytałem, że zgodnie z tym co zakładaliśmy, jesteście raczej młodymi politykami. Nie macie jeszcze ugruntowanej pozycji w organizacji, słabo oceniacie swoje szanse w wyborach samorządowych, a co jest naturalną konsekwencją powyższego, wasze planowane budżety nie są zbyt wysokie. W związku z powyższym, pokusimy się dziś o określenie, moim zdaniem, minimalnych działań i kosztów związanych z kampanią wyborczą kandydata w wyborach samorządowych.

Zanim przejdziemy do konkretnego przykładu i wyliczeń, musisz być świadomy i odpowiedzieć sobie na pytanie: jaki jest cel Twojego kandydowania w wyborach samorządowych? Pytanie brzmi dziwnie?, Odpowiedź wydaje Ci się być oczywista?…wygrać wybory. Od razu powiem Ci, że będąc początkującym politykiem, bez rozpoznawalnego nazwiska, startującym pewnie z środka listy swojego ugrupowania i dysponując budżetem 1000-2000 zł, nie masz zbyt wielkich szans. Warto w tym momencie przeanalizować siłę Twojego ugrupowania oraz popularność kontrkandydatów. To ostatni moment aby rozważyć rezygnację, unikając rozczarowania. Jeśli jednak chcesz budować swoją markę (nazwisko), chcesz nabrać doświadczenia, chcesz zdobyć pozycję w swojej organizacji (ugrupowaniu) czy chcesz aby Twoje ugrupowanie zebrało jak największą ilość głosów i jesteś skłonny zainwestować w to swój czas i swoje pieniądze…GRATULUJĘ. Jesteś świadomy swoich celów a kandydowanie w tych wyborach samorządowych traktujesz jako inwestycję w swoją przyszłość.

Przejdźmy do przykładu. Aby skupić się na działaniach i kosztach zastosuję kilka uproszczeń.

Pomijam czynniki przygotowawcze i czynniki samej kampanii takie jak: przeszkody prawne do pełnienia przez Ciebie funkcji o którą się ubiegasz, analizę obecnej sytuacji (w tym analizę konkurencji w swoim ugrupowaniu jak i na zewnątrz), określenie grupy docelowej, określenie tematu przewodniego, kalendarza kampanii i inne. Każdy z w/w czynników opiszemy bardzo szczegółowo w osobnych artykułach. Dziś mówimy tylko o nakładach finansowych (1000 – 2000zł netto) i możliwych działaniach w tym zakresie.

Moim zdaniem, przy tak niskich nakładach, w celu osiągnięcia jak najlepszego efektu warte zainwestowania Twoich pieniędzy są:

  1. Blog/strona www kandydata. Koszt założenia i pozycjonowania bloga szacuję na około 300 zł. Płatny serwer + domena z końcówką .pl to około 100 zł. Jeśli nie wiesz jak takiego bloga założyć i jak go pozycjonować są „magicy”, którzy za 200 zł zrobią za Ciebie wszystko. Tekst na bloga napiszesz sam (bez dodatkowych kosztów) Czy blog jest skuteczny?. Moim zdaniem jest to jedna z najskuteczniejszych (w stosunku do nakładów) form promocji. Właśnie testujemy dwa blogi o tematyce wyborów, mogące posłużyć podczas kampanii wyborczej jako blogi kandydatów na radnych w wyborach samorządowych. Na pół roku przed wyborami, każdy z blogów odwiedza już około 20 UU dziennie!. Pozycjonowanie na frazy związane z lokalnymi wyborami samorządowymi na dzień dzisiejszy, nawet dla dużych miast, określam jako łatwe (niestety, nie testowaliśmy największych miast powyżej 500tys osób). Kto będzie odwiedzał taki blog?. Głównie ludzie szukający informacji na temat wyborów, kandydatów (dokładnie Twoi potencjalni wyborcy) no i Twoja konkurencja.
  2. Ulotka wyborcza: pełny kolor, dwustronna, format A6, papier 180g/m2, 2500 szt około 250 zł.. Dystrybucja ulotek, we własnym zakresie (bez dodatkowych kosztów). O ulotkach i ich dystrybucji przeczytasz w artykule Jak zdobyć wyborców – wybory samorządowe – ulotka wyborcza.
  3. Projekt graficzny: bloga, ulotki, plakatu, zdjęcie kandydata to koszt około 200 zł. Jak już wielokrotnie wspominałem, wszystkie Twoje materiały promocyjne muszą być spójne (tak pod względem przekazu jak i kolorystyki) . Znajdź jeden element pozwalający się wyróżnić i nawiązujący do tematu przewodniego. Stosuj go wszędzie np. jeśli Twoją grupą docelową są kierowcy a tematem przewodnim poprawa jakości nawierzchni dróg, wybranym elementem budzącym konkretne skojarzenie a jednocześnie pozwalającym się wyróżnić będzie np. na białym tle, znak: „stop”. Zadaniem grafika będzie wkomponowanie tego znaku we wszystkie Twoje materiały promocyjne. Obok wybranego elementu na materiałach promocyjnych musi oczywiście znaleźć się Twój wizerunek. Nie pozwól grafikowi na retusz (np. wirtualne odchudzenie), musisz wyglądać naturalnie i być rozpoznawalny.
  4. List do wyborców (papier bez druku), koperty, 2000 szt. koszt około: 150 zł. List do wyborców to Twoja oferta skierowana do elektoratu. Pamiętaj o jakości papieru (wysoka białość) i nadruku na kopertach. W wyliczeniach nie ujęto kosztów druku. Dziś, każdy ma drukarkę lub zna kogoś kto drukarkę posiada. Nie zapomnij dołączyć wizytówki do każdego listu. Kolportaż listów we własnym zakresie.
  5. Wizytówki. 2500 szt. koszt około 200 zł. Wizytówka obowiązkowo z Twoim wizerunkiem.
  6. Plakat wyborczy A3, papier 80g/m2, 50 szt. to kwota około 100 zł. To jedyny materiał promocyjny z którym wyborca, z wiadomych względów (cisza wyborcza), będzie miał kontakt przed samymi wyborami. Idąc na wybory podany przykładowo w/w znak „stop” wywoła odpowiednie, z Tobą skojarzenie. Wielu wyborców w wyborach samorządowych, jeśli nie zna kandydatów, głosuje na pierwszego z listy wybranego ugrupowania. Wyżej wymienione skojarzenie z plakatu, jeśli wyborca zapoznał się  z ulotką lub blogiem, daje szansę, że to właśnie Ty otrzymasz ten głos. Pamiętaj aby plakaty rozwiesić wzdłuż drogi do lokali wyborczych i w ostatnim (przed ciszą wyborczą) momencie. Oczywiście dochodzi tu jeszcze koszt twardej podkładki pod plakat.

Podane ceny są wartościami netto. Koszty szacowane były w oparciu o średnie ceny na daną usługę/towar oferowane na allegro.

Bez dodatkowych kosztów, można spróbować zaistnieć także w mediach. W Twoim przypadku będzie to  trudne (media liczą na płatne artykuły/audycje promocyjne), ale jest to możliwe. Taktykę kontaktu z mediami opiszemy w osobnym artykule.


Przeczytaj także: (cykl artykułów o tematyce wyborów samorządowych)

Jak zdobyć wyborców? – wybory samorządowe – ulotka wyborcza – czyli tajemnice ulotki wyborczej

Jak zdobyć wyborców? – wybory samorządowe czyli czas na decyzję

Teraz możesz polecić publikację znajomym :
  • Facebook
  • Wykop
  • Twitter
  • Blogger.com
  • PDF
  • Blip

15 thoughts on “Jak zdobyć wyborców? – wybory samorządowe – przykładowa kampania wyborcza (niskobudżetowa)

  1. Rewelacyjny artykuł. Nareszcie konkretnie i na temat. Gratuluję. Czekam na następne artykuły z kategorii wybory samorządowe.

  2. Nie da się stworzyć strony i wypozycjonować za 300zł. Jak by tak było wszyscy kandydaci mieliby po kilka stron.

  3. W tym cały problem, że nikt tego nie robi. Poczytaj ostatni post (wyniki testu jaki przeprowadziłem).

  4. U nas stronę można mieć już za 69 zł netto i do tego bardzo łatwo jest ją wypozycjonować.

  5. Do Piotra. Powiedz coś więcej na temat tych stron. Pokaż przykład. Co znaczy że łatwo ją wypozycjonować ???

  6. Też do Piotra. Jak wygląda edycja takiej strony?. Czy to jakiś CMS?. Czy czasami nie ma tam reklam?. Podaj link do takiej gotowej strony

  7. A gdzie są podane koszty wykonania zdjęc na potrzeby kampani?
    Wiadomo że nie mogą to być zdjęcia z „NK” a raczej sesja wykonana specjalnie na ta okazje przez profesjonaliste.
    Zdjęcia powinny być obrobione i przygotowane nawet do użycia ich na bilbord a to kosztuje bo jakośc kosztuje 😉

  8. Masz rację. Należy tylko pamiętać, że to wybory samorządowe. Tu kandydaci na radnych dysponują niewspółmiernie niższymi budżetami.
    Jeśli już zareklamowałeś swoją stronę, byłoby miło gdybyś podał ile kosztuje taka usługa u profesjonalisty. Trzeba przyznać, że zdjęcia na Twojej stronie są naprawdę dobre.

  9. Hej ze strona mi to fakt domena rejestracja w promocji no 0 zł lub 10 zł odnowienie najtaniej w polsce to 54 zl brutto są dostępne 1000 siące skorek ładnych pod wordpressa są też darmowe hostingi jak nie to na takie www mozna kupić już za 40-50 zł za rok z przyzwoitymi parametrami i hostingiem w polsce. Problem jednak polega na tym że, sam sobie strony nie zrobisz choć byś chciał (za darmo) bo jako kandydat wszelkie materiały promocyjne itp musisz uwzględnić w tym i owe www. Takie jest niestety prawo. czyli startujesz z jakiegoś komitetu tam wpłacasz kasę. I to firma ktora robi dla ciebie www wystawiarachunek czy fakturę komitetowi.
    Powiedzmy robisz sam. wyceniasz na 50 zł owe 50 też dorzucasz na konto swojego komitetu i odrazu wystawiasz rachunek 🙂 głupie to ale co zrobić

  10. Co za brednie!!! to kto to pisał nie wie ile w rzeczywistości wynoszą koszty kampanii reklamowej. Ilości gadżetów promocyjnych tutaj wyszczególnione, chyba wystarczą na małą akcję marketingową, typu dwa sklepy i cztery ulice!!!!! W praktyce to wygląda dużo gorzej i drożej. Pozdrawiam

  11. Oczywiście i Pani opinia jest cenna. Zwrócę jednak uwagę na fakt, że artykuł pisany był w odpowiedzi oraz z myślą o osobach chcących zainwestować w kampanię jedynie 1000 zł. Ceny i koszty podane w artykule są wartościami netto (co jest zaznaczone w artykule) i są jak najbardziej realne…proszę sprawdzić oferty na allegro (wystarczy troszkę poszukać). Rozumiem, że dysponuje Pani znacznie wyższym budżetem…gratuluję, nie wszyscy czytelnicy mają tyle szczęścia. Dla innych ważniejsze będą: spryt, pomysł a w konsekwencji skuteczna dystrybucja. Poniesione nakłady rzadko bywają wprost proporcjonalne do otrzymanych później głosów. Szczerze życzę trafnych decyzji i skutecznej kampanii.

  12. Ja również znam ceny na allegro i rzeczywiście są niskie w porównaniu do tych oferowanych przez lokalne firmy w okresie wyborów. To co tutaj podane w artykule to czysta teoria. Jako kandydat niejednych już wyborów wiem, że z finansowaniem w kampanii jest trudno, bowiem często środki wpływają na konta firm produkujących materiały wyborcze nawet kilka miesięcy po wyborach. Firmy się na to godzą bo komitety wystawiają zlecenia na materiały wyborcze. Natomiast każda firma z allegro nie przystąpi do produkcji materiałów dopóki na jej konto nie wpłynie gotówka. Jednym słowem artykuł pisany przez teoretyka

  13. A do ilu z tych firm wysłał Pan zapytanie?. Większość firm jest świadoma trudności związanych z płatnością a już na pewno te, które reklamują swoje usługi na allegro wprost dla kandydatów.

  14. Pingback: Homepage

Komentarze są wyłączone.