Jak zdobyć wyborców? – kampania wyborcza – ulotka wyborcza

Dziś rozpoczniemy temat materiałów promocyjnych. Zakładam, że poza materiałami otrzymanymi w swojej organizacji np. plakaty i/lub ulotki, zbiorczo przedstawiające kandydatów z danej listy, będziesz próbował promować się samodzielnie. Najpowszechniejszą formą autopromocji przed wyborami samorządowymi jest ulotka wyborcza. Ulotka wyborcza to materiał, który ze względu na swoją powszechność, nie charakteryzuje się wysoką skutecznością. Mieszkając na osiedlu, przed wyborami samorządowymi, będziesz wyciągał ze skrzynki na listy kilka ulotek dziennie. Zastanów się co z nimi zrobisz, gdzie wylądują – oczywiście w koszu lub na skrzynce pocztowej. Co więc zrobić aby poprawić skuteczność przekazu Twojej ulotki?

Dystrybucja ulotki wyborczej. Poszukaj swojej grupy docelowej. Staraj się rozdawać ulotki tam, gdzie Twoja grupa docelowa czuje się dobrze i ma czas aby zapoznać się z otrzymanymi materialami (np. spędza wolny czas). Przypuśćmy, że grupą docelową Twojej akcji promocyjnej, będą matki małoletnich dzieci. W tym przypadku, swoje ulotki powinieneś rozdawać np. na dużych placach zabaw (to najlepsze rozwiązanie: taka mama na spacerze ze swoją pociechą ma dużo czasu na zapoznanie się z otrzymaną ulotką i ma możliwość dyskusji z innymi zaprzyjaźnionymi mamami). Staraj się rozdawać ulotki daleko od kosza, daje to większe szanse, że ktoś przynajmniej na ulotkę spojrzy. Na szczęście, większość polaków nie ma zwyczaju śmiecenia.

Wyjątkowo istotną kwestią jest sposób wręczania ulotki. Od tego, przede wszystkim, zależy sposób potraktowania Twojej ulotki. Miłej pani lub schludnie ubranemu, uśmiechniętemu panu trudniej odmówić. Dodatkowo, jeśli osoba taka, rozdając ulotki, podpowie miłym głosem np.: proszę przeczytać, warto…znacząco wzrośnie skuteczność Twojego przekazu. Postaw na jakości, nie ilość.
Jak powinna wyglądać Twoja ulotka. Bezwzględnie ulotka musi być zaprojektowana i wykonana zgodnie z najwyższymi standardami, Dotyczy to, tak druku w pełnej gamie kolorów, jak i wysokiej jakości papieru. Nie dopuszcza się ulotek w jakiejkolwiek formie rozmytych, rozmazanych, z nienaturalnymi kolorami lub co gorsza w formie kserokopii.
Co powinna zawierać ulotka wyborcza. Na ulotce powinieneś umieścić:
– logotyp organizacji/komitetu (+ informację o finansowaniu)
– Twój wizerunek (zdjęcie + imię/imiona i nazwisko)
– nagłówek w postaci jednego hasła wyborczego.
– od 2 do 4 haseł lub pytań jasno określających Twoją linię programową
– odesłanie (jednym krótkim zdaniem) po więcej informacji na Twojego bloga/stronę
– informacje adresowe, mail, ewentualnie telefon

Nagłówek powinien być krzykliwy, zaprojektowany tak aby przyciągał wzrok.

Tekst powinien być spójny, pisany językiem potencjalnego wyborcy (Twojej grupy docelowej)
Postaraj się aby Twój grafik zaprojektował, w miarę możliwości oryginalny wygląd, tak by Twoja ulotka różniła się od innych i była „przyjazna dla oka”.
Zanim zaakceptujesz projekt do druku, postaraj się przetestować go na kilku osobach z Twojej grupy docelowej.
Jeśli zakładasz, pozyskanie wyborców z dwóch różnych grup docelowych, wydrukuj dwa rodzaje ulotek, inną do każdej z grup.
Alternatywą dla ulotek wrzucanych do skrzynek pocztowych jest list do wyborców przypominający w swoim charakterze, pismo urzędowe. Tekst pisany na białym papierze, opatrzony nagłówkiem, Twoimi danymi osobowymi (z Twoim wizerunkiem), oczywiście włożony do białej koperty z nadrukiem, Do listu do wyborców zalecam dołączyć wizytówkę. Łatwiej i chętniej zachowujemy ładną wizytówkę niż list czy ulotkę. Wizytówkę przypnij do listu spinaczem, nigdy zszywaczem.
Na koniec przypomnę, że absolutnie wszystkie Twoje materiały promocyjne muszą być ze sobą spójne.

POLECANE POZYCJE: Sztuka pisania perswazyjnych tekstów (przydatne podczas kampanii wyborczej)

Przeczytaj także: (pozostałe artykuły o tematyce wyborów samorządowych)

Jak zdobyć wyborców? – wybory samorządowe – przykładowa kampania wyborcza (niskobudżetowa) czyli jak za kilka groszy można zrobić naprawdę skuteczną kampanię wyborczą

Jak zdobyć wyborców? – wybory samorządowe czyli czas na ważną decyzję

Teraz możesz polecić publikację znajomym :
  • Facebook
  • Wykop
  • Twitter
  • Blogger.com
  • PDF
  • Blip

11 thoughts on “Jak zdobyć wyborców? – kampania wyborcza – ulotka wyborcza

  1. Zastanawia mnie ile pieniędzy trzeba przeznaczyć na kampanie w wyborach samorządowych. Ile zamierzacie przeznaczyć na swoje kampanie?.

  2. Zapomniałeś dodać, że poza ulotkami wyborczymi, są jeszcze ulotki reklamowe co pewnie podwoi liczbę papieru w skrzynce 🙁 . Z tym listem to dobry pomysł, rzuci się w oczy. Przeglądanie sterty papieru w skrzynce zawsze zaczynam od listów.

  3. Czy warto kandydować mając tylko 2000 zł na kampanie w wyborach samorządowych w dużym mieście?

  4. Co do ulotek to ja mam bardzo duże wątpliwości. Ja każda ulotkę którą dostaje na chodniku chowam do kieszeni i tuż za rogiem szukam kosza, żeby się jej pozbyć. Podsumowując ulotki nie zadziałają na każdego

  5. A ja staram się przejrzeć każdą ofertę. Bardzo często dzięki ulotką można zaoszczędzić mnóstwo czasu i pieniędzy a ulotki wyborców są ważne ponieważ można zobaczyć co nam kandydat oferuje:)

  6. ulotki super sprawa ale raczej dla banków nie dla wyborców… bo kredyty sa teraz w modzie a polityka nie!!!

  7. ja swoją kampanie przeprowadzam głównie w internecie , tak by możliwie maxymalnie zmniejszyć koszty kampanii… czy okaże sie skuteczne? mam nadzieję że tak , oczywiście po wyborach dam znać. pozdrawiam

  8. Pingback: My Homepage

Komentarze są wyłączone.